Tanácsok, tippek


Az auditor által megfogalmazott ajánlás olyan tanácsokat, javaslatokat tartalmaz, melyek megvalósulása esetén az adott lakás magasabb kategóriába kerülhet energetikai szempontból, következésképp komfortosabbá is válik.

Lássunk néhány energiatakarékossági tippet, melyek alkalmazása sokat javíthat a lakásunk energetikai állapotán. Ha figyelünk az alábbiakra, nem csak havi energiaszámlánk csökkenhet, hanem a lakás-zöldkártyánk osztálya is javulhat.

Fűtés-Hűtés
Gondolta volna, hogy háztartásunk teljes energiafelhasználásának közel 75%-át lakásunk fűtésére fordítjuk? Éppen ezért nagyon fontos, hogy odafigyeljünk rá a következő módokon:
  • Egy-egy helyiség hőmérsékletét rendeltetésének megfelelően állítsuk be: a nappaliban 20 ºC, a gyerekszobában 22 ºC, a hálóban 18 ºC ajánlott. 
  • Kerüljük a használaton kívüli helyiségek fűtését, és ha napközben hosszabb időre elmegyünk otthonról, állítsuk alacsonyabbra a termosztátot, zárjuk el a radiátorokat, tekerjük le a konvektort. 
  • Fűtő rendszerünket minden évben ellenőriztessük szakemberrel, így akár 5-10 százalékkal is csökkenhet a fűtés költsége. 
  • Mindig szellőztessünk kitárt ablakokkal, ugyanis a hosszú ideig résnyire nyitva hagyott ablakokkal csak az utcát fűtjük, és a szoba kihűl. 
  • Használjuk ki az ablakokon besütő nap energiáját télen is, naplemente után azonban húzzuk be a függönyt, eresszük le a redőnyt a jobb szigetelés érdekében. 
  • Ne pakoljuk körbe a fűtőtestet bútorokkal, és ne lógjon rá a függöny, mert ez akadályozza a meleg levegő áramlását. 
  • Tudta Ön, hogy a mesterséges hűtés csaknem négyszer annyi energiát igényel, mint a fűtés? Sok esetben egy ventilátorral, vagy az ablak megfelelő árnyékolásával is jól szabályozható a lakás hőmérséklete. Ha mégis a klímaberendezés mellett döntünk, használatakor ügyeljünk arra, hogy a nyílászárók megfelelően zárjanak, és a beáramló meleg levegő miatt ne kelljen a berendezésnek nagy teljesítményen működnie. Az egészséges különbség a belső és a külső hőmérséklet között mindössze 5 °C. 

Konyha
Ebben a helyiségben található a legtöbb állandóan üzemben levő elektromos berendezés, így ez külön odafigyelést igényel:
  • Főzéskor mindig használjunk az edény méretének megfelelő fedőt és ügyeljünk arra is, hogy edényünk illeszkedjen az alatta levő gázrózsa vagy főzőlap méretéhez, így a főzés kevesebb időt és energiát igényel. 
  • A már felforrt ételt kis lángon is készre lehet főzni, az elektromos főzőlap és bármely sütő tartalék hőjének kihasználására kapcsoljuk ki mindkettőt az előírt idő lejárta előtt 5 perccel, és ételünk így is el fog készülni. 
  • A leggazdaságosabban kuktában főzhetünk, 40 százalékkal kevesebb energia felhasználásával és 70 százalékkal kevesebb idő alatt. 
  • + 5 °C-nál hidegebbre ne állítsunk hűtőszekrényünket és ellenőrizzük, hogy az megfelelően záródik-e. 
  • A fagyasztót jegesedés esetén engedjük le, hogy hatékonyabban működjön, a fagyasztott élelmiszereket pedig a mikró helyett szobahőmérsékleten engedjük ki. 

Víz használat
A vízzel való takarékoskodás nem csak egyéni érdekünk, hanem fontos környezetvédelmi kérdés is!
  • A hőtárolós bojler termosztátját állítsuk 40 ºC-ra, és ha hosszabb ideig nem használjuk, akkor teljesen kapcsoljuk ki. 
  • Kádban fürdés helyett inkább zuhanyozzunk, hiszen az egészségesebb, és víztakarékosabb is. 
  • Kerüljük a folyóvízben történő mosogatást, fogmosást, borotválkozást. 
  • A mosogatógépet és a mosógépet mindig töltsük meg teljesen és lehetőleg kímélő programon használjuk. 
  • Figyeljünk oda, hogy a vízcsapok ne csöpögjenek, a vécétartály ne szivárogjon, amihez legtöbbször elég néha egy tömítőgyűrűt kicserélni. 
  • Szereltessünk fel vízórát, mert ha figyeljük a fogyasztásunkat, tudatosabb vízhasználattal akár 40 százalékkal csökkenhet a felhasználásunk. 

Elektromos áram
A mai háztartásokban rengeteg elektromos készüléket használunk, de tudatos energia felhasználással kordában tudjuk tartani energiafogyasztásunkat:
  • Fontos tudni, hogy az elektromos készülékek készenléti, azaz Stand-by üzemmódban is sokat fogyasztanak, ezért érdemes teljesen áramtalanítani a berendezéseket, melyben a kapcsolós dugaszolóaljzat alkalmazása nagy segítségünkre lehet. 
  • A mobiltelefon töltőket sem tanácsos bedugva hagyni, mert azok folyamatosan áramot fogyasztanak. 
  • Hagyományos villanykörték használata esetén kerüljük a villany sűrű le- és felkapcsolását, mert egy felkapcsolás ugyanannyi energiát fogyaszt, mintha 5 percig folyamatos égne a lámpa. A legjobb, ha energiatakarékos égőket használunk. 
  • Ha szárítógép vásárlásán gondolkodunk, mérlegeljük, hogy valóban szükségünk van-e rá, hiszen gépi szárítás még a leghatékonyabb berendezéssel is jelentős többletkiadással jár. 
  • Vasalásnál energiát takaríthatunk meg, ha először az alacsonyabb, majd a magasabb hőmérsékletet igénylő darabokat vasaljuk, illetve, ha kerüljük a nagyon nedves ruhák vasalását.